What How Why

Onze missie

Why: we houden ervan “out of the box” te denken en de mensen te boeien in onze opleidingen. De mooiste feedback van de deelnemers? “We hebben de tijd niet zien voorbij vliegen!”

How “blended”: wij brengen creatieve en innoverende oplossingen, die passen bij de werkomgeving en doelstellingen van de klant.

What: we bieden een platform met de expertise* van meerdere trainers en consultants mét bedrijfservaring.

Uw opleidingsmakelaar

Jean-Claude Laurent

BUSINESS PARCOURS :

  • Initiële opleiding : A1-verpleegkundige en licentie biomedische wetenschappen
  • 1979-1989 : 10 jaar als hoofdverpleegkundige op de diensten ICU & spoed
  • 1989-2008: medisch afgevaardigde, verantwoordelijke  opleidingen, diverse managersfuncties bij multinationals (Byk, Glaxo, Sanofi-Synthelabo, Quintiles-Innovex), directeur Benelux bij Cyberonics
  • 2008-2016: Freelance Trainer, Coach & Consultant
  • 2016 : oprichting www.opleidingsmakelaar.be
Lees meer

INTERVIEW MET JEAN-CLAUDE

Ooit stond hij als hoofdverpleger op intensieve zorgen en spoed, vandaag tilt Jean-Claude Laurent (geboortejaar ’57) bedrijven naar een hoger niveau door kwalitatieve opleidingen te vinden én te geven. Hij is misschien wel de eerste Belgische ‘opleidingsmakelaar’: een partner die ondernemingen gidst naar sterke trainingen waar werknemers en managers de vruchten van plukken.

Hoofdverpleger, medisch afgevaardigde, training manager, sales manager: het is maar een kleine greep uit de verschillende functies die Jean-Claude tijdens zijn rijkgevulde carrière heeft ingevuld. Van de zorgsector naar sales en opleidingen: niet altijd de meest voor de hand liggende stappen, maar net dat is wat Jean-Claude typeert: een breed interesseveld en massa’s goesting om zijn stempel te drukken op de bedrijven waar hij aan de slag is. Toch loopt er een duidelijke rode draad doorheen zijn carrière: communicatie.

“ Ik startte in de zorg, en heb tien jaar lang als hoofdverpleger gewerkt in een ziekenhuis,” vertelt hij. “Daar moet je communiceren met alle soorten mensen in moeilijke omstandigheden. Je leert om in levensbedreigende situaties de juiste toon te vinden en families op een empathische manier op te vangen, van de directeur tot de landloper. De ervaring die ik daar heb opgedaan is een grote rijkdom geweest voor mijn verdere professionele leven.”

Een spannende carrièreswitch

Na tien jaar in de zorgsector besloot Jean-Claude het roer om te gooien. “Ik was altijd enorm geboeid door sales, en wilde daarbij mijn ervaring in de medische sector gebruiken. Ik begon met een commerciële functie in de farma-industrie en werd medisch afgevaardigde in Brussel. Ik ben een écht Zinneke: ik heb een Waalse vader, een Vlaamse moeder en ben in Brussel geboren. Al snel werd ik Training Manager en volgde ik opleidingen met ‘train the trainer’-aanpak, met de bedoeling om die opleidingen daarna ook zelf te geven.”

Jean-Claude bekleedde hoge functies in verschillende bedrijven, en gaf leiding aan teams van tientallen personen in verschillende projecten. “Ik heb het altijd heel fijn gevonden om met mensen samen te werken, te brainstormen, te netwerken,…” Door die verscheidenheid aan omgevingen en samenwerkingen wist hij al snel experts te vinden in verschillende vakgebieden. Die connecties wendt hij nu aan in zijn functie als opleidingsmakelaar.

Trainingen op maat

Bedrijven vinden niet altijd de juiste mensen voor hun opleidingen, of hebben niet genoeg mankracht om ze zelf te organiseren. Daar wil Jean-Claude een mouw aan passen. “Er zijn zoveel opleidingen dat ondernemers vaak door de bomen het bos niet meer kunnen zien,” vervolgt Jean-Claude. “Welke zijn de moeite waard? Welke coaches weten waarover ze spreken? En wat als ik een heel specifieke opleiding nodig heb voor mijn werknemers?” Jean-Claude zit samen met zaakvoerders om de specifieke noden van hun bedrijf te bespreken. “Als je een training nodig hebt, hoef je daarvoor niet de hele markt af te schuimen. Ik kom bij jou langs, luister naar je behoeften en stel daarna à la carte een opleiding samen met de beste trainers. Of ik geef de opleiding zelf. Want als gecertificeerde trainer/coach geef ik zelf ook nog 120 dagen per jaar opleidingen.”

Interesse om te investeren in cruciale vaardigheden voor de werknemers in jouw bedrijf, of geïnteresseerd in andere waardevolle opleidingen? Neem dan zeker contact op met Jean-Claude via zijn website of geef een seintje via 0478 999 629.

Jean-Claude Laurent
Ingrid Vossen

Uw opleidingsmakelaar

Ingrid Vossen

Mijn business parcours:
Na een A1-Secretariaatsmanagement (Moderne Talen: N-F-E-D) te hebben behaald, ben ik onmiddellijk aan de slag gegaan bij prachtige bedrijven, waar zowel de bedrijfsleiders als elke bedrijfsstrategie op zich, me inzichten hebben gegeven en gevormd tot wie ik nu ben:

“Een “happy” gemotiveerde coach – trainer”.

  • 1993-2001: Management Assistant bij Exxon, Chemicals, Lidl Belgium, Kömmerling GmbH, MCI/Worldcom International, Playmobil
  • 2004-2006: Training Consultant bij Syntra Midden-Vlaanderen
  • 2006-2011: Training Manager bij EDUCAM (nationaal sectorfonds automotive)
  • 2011-2016: Coördinator bij INOM ouvriers (nationaal loopbaanfonds metaal)
  • 2016-2017: Agentschapsdirecteur Accent Technical
  • 2017-2020: Opleidingscoördinator en consultant bij GEALAN Fenster Systeme GmbH
  • 2020: Rechter- en Linkerhand van Jean-Claude Laurent en trainer/coach/consultant bij ZA Opleidingsmakelaar
Lees meer

Laat ik me kort even voorstellen: Ingrid Vossen, gehuwd met Jean-Claude Michiels (dus niet Jean-Claude Laurent ;-)), mama van twee prachtige kinderen, Moon (zorgkundige) en Menno (Audio visual technieker), dierenvriendin van Max (onze trouwe viervoeter).

Ik beschouw mezelf als “jullie bountyhunter”. Het klinkt misschien gek in de oren qua naam, maar ik vind het een plicht, een roeping om mijn kennis en expertise ten dienste te stellen van bedrijfsleiders. Te luisteren naar hun bekommernissen, hun toekomstplannen en hen dan te begeleiden op het vlak van training en subsidiëring.

De term “welzijn op het werk” wordt vaak in de mond genomen als een “morele verplichting”. Ik zie het eerder als een “deugddoend geschenk” en als een aspect dat deel uitmaakt van “business doen”.

Jouw team – waar je samen je verleden, heden en toekomst mee uitbouwt – is goud waard. Als je gaandeweg je team begeleidt naar die gouden medaille als trainer en coach, dan ben je als bedrijfsleider zelf ook goud waard. En daar wil ik jullie graag in begeleiden.

Door dat luisterend oor te zijn en samen steeds verder te bouwen aan de Olympische Business Games die elk jaar terug een startschot geven.

Ingrids karaktereigenschappen

  1. Doelgericht
  2. Integer
  3. Doorzetter
  4. Kansenzoeker (inclusief premies)
  5. Motiveren
  6. Betrokken
What How Why

Ikigai

Als Jean-Claude terugkijkt op zijn carrière, is er niets dat hij anders zou willen doen. Ook de keuze om ondernemer te worden betreurt hij niet. “Als je bezig bent met het waarmaken van je dromen, dan tel je de uren niet,” vertelt hij. “Toch spelen omgevingsfactoren ook een heel belangrijke rol. Zo was de periode na september 2008, toen de crisis uitbrak, allesbehalve gemakkelijk. Maar ook daar geraak je door.”

Jean-Claude gelooft in het Japanse concept van Ikigai om zingeving te geven aan zijn leven en ondernemerschap. Ikigai draait om het hebben (of vinden) van je eigen doel in het leven, de reden waarom je uit je bed komt. “Je moet proberen iets te doen waar je van houdt, dat je goed kan, dat de wereld nodig heeft,” vervolgt hij. “Als je daar dan ook nog eens voor betaald wordt, is dat de kers op de taart. Als je kan zeggen dat die elementen in je werk zitten, kan je de lange uren die je klopt als ondernemer wel relativeren.”

“Laat ons samen een kop koffie/thee drinken en kennismaken. Een goed gesprek is steeds een goede investering in jouw toekomst"

Jean-Claude en Ingrid

Visie

Met de juiste hulp kan ieder bedrijf 2020 overleven

Jean-Claude Laurent is al jaren de bezieler van Z-A Opleidingsmakelaar. Met zijn bedrijf organiseert hij B2B opleidingen. Zijn klanten weten dat ze op hem kunnen rekenen, want hij zoekt altijd naar de meest passende opleiding en lesgever.
Sinds half maart 2020 veranderde alles, ook voor zijn bedrijf, maar hij bleef niet bij de pakken zitten.
Met enkele partners bestudeerde hij de huidige situatie in de bedrijfswereld en dokterde hij oplossingen uit om bedrijven die het nu wat moeilijker hebben te helpen om uit deze crisisperiode te geraken.
In een aangenaam gesprek vertelt hij er alles over.

Volgens jou kan je de bedrijven op dit moment in drie categorieën onderverdelen.
Leg dat eens uit.
Ja, als ik rondom me kijk heb je bedrijven die van de coronacrisis niets gevoeld hebben. Sommigen deden het zelfs zo goed, dat hun zakencijfer enorm in de hoogte schoot.
Maar dit was niet voor iedereen weggelegd.
Sommige bedrijven bleven ongeveer stabiel, maar zijn nu wel op hun hoede. Ze letten heel goed op wat ze doen en zijn zeker niet van plan om veel kosten te maken.
En dan heb je de bedrijven die echt moeite hebben om het hoofd boven water te houden… Zij zullen al blij zijn wanneer ze 2020 met zo weinig mogelijk verlies kunnen afsluiten.

Hoe heb jij deze periode ervaren?
Ook wij vielen met Z-A Opleidingsmakelaar plots stil. Dus moesten we ons ‘heruitvinden’.
Voor de eerste categorie van ondernemingen kunnen wij onze opleidingen – zij het vaak online – blijven organiseren. Zij hebben budget en investeren dit graag in hun medewerkers.
Voor de andere categorieën van ondernemingen beseffen we dat opleidingen nu niet prioritair zijn. Zeker niet voor de bedrijven waarvoor de crisis enorm zwaar is.

Deze bedrijven hebben geen budget om aan opleidingen of zelfs aan nieuwe aanwervingen te spenderen. Zij focussen zich op omzet om het hoofd boven water te halen.
Wat kan jij voor hen dan betekenen?

Bedrijven die het moeilijk hebben, weten vaak niet waar hun bottlenecks liggen. Wij hebben een analysetool ontwikkeld om de ‘entropie’ of de remmingen van het bedrijf te lokaliseren. Wanneer bedrijven weten waar hun verliesposten liggen, dan pas kunnen deze weggewerkt worden.
Met Z-A Opleidingsmakelaar werk ik niet alleen. Ik kan rekenen op een breed gamma van consultants en coaches, mensen met heel veel bedrijfservaring, die deze bedrijven adviseren. Zij draaien voor een bepaalde periode mee in het bedrijf en brengen hun knowhow over.

Ik coördineer alles als ‘meervoudige contractant’. Je gaat met mij een contract (kan vanaf 3 maand) aan en ik zorg voor de juiste expertises.
Voor deze analyse en begeleiding kunnen bedrijven beroep doen op interessante subsidies. Wij kunnen helpen bij de aanvraag hiervan.

Ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier bij bedrijven de ogen opent en hen de moed geeft om toch verder te doen, eens ze weten waar ze verandering moeten aanbrengen.
Maar wat met de bedrijven die de crisis wel lijken te overleven, maar toch even opleidingen on hold zetten omdat ze de riem liever wat aanspannen?
Uit ervaring weet ik dat deze bedrijven wel willen investeren in opleidingen, maar ze mogen niet te veel tijd in beslag nemen, niet te veel kosten en ze moeten het bedrijf op termijn geld besparen of opleveren.
Voor zulke bedrijven ontwikkelden we kortere opleidingen. De bedrijfsleider is zijn werknemer niet enkele dagen kwijt maar bijvoorbeeld maar één dag. De cursist werkt zich via een online voortraject al in en kan na de training rekenen op opvolgingsmomenten waar hij persoonlijk verder wordt gecoacht.
Deze investering hoeft financieel geen pijn te doen. We helpen het bedrijf meezoeken naar subsidies om de opleidingen te ‘sponsoren’. Heel veel bedrijfsleiders weten vaak niet waarvan ze gebruik kunnen maken.
We helpen hen ook om de remmende factoren in hun bedrijfsvoering op te sporen: slechte attitudes wegwerken, nieuwe vaardigheden aanleren, leidinggevenden coachen …
Om aan te tonen wat een training zou moeten opbrengen, gebruiken wij het evaluatiemodel van Kirkpatrick/Philips. Zo hebben de bedrijven op voorhand een goed beeld van wat de nieuwe kennis en de gedragsverandering op de ROI kan teweegbrengen. Na de training, het assessment of de consultingopdracht bekijken we of we het vooropgestelde doel bereikten.

Een duidelijke visie, als je het mij vraagt, maar hoe giet je dit nu in een ‘opleidingsvorm’?
We ontwikkelden een aantal nieuwe diensten buiten onze standaardopleidingen.

Zo heb je het ‘B-Plan’, waar de B staat voor boost.
Dat is waar we met een meerhoofdige contractant tijdelijk extra competentie aan het bedrijf schenken zodat het terug op de kaart komt.
Het ‘Sales and Marketing Assessment and Improvement Plan’ is een manier van trainen waarbij de bedrijven hun eigen klanten vragen om mee te werken tijdens de opleidingen op maat. Tijdens rollenspelen met de klant leren de (sales)werknemers nieuwe skills aan. Ervaring leert ons dat klanten hier heel gemakkelijk voor openstaan.
Met de ‘Speedtraining voor managers’ leren we bedrijfsleiders op drie uur een welbepaalde competentie aan. Dit gebeurt via persoonlijke coaching en een helpdesk nadien.
En dan kunnen we ook de actuele vaardigheden en bedrijfscompetenties onder de loep nemen om deze daarna naar het gewenste niveau te upgraden.
Het thuiswerken moeten we uiteraard ook de nodige aandacht  schenken. Daarvoor werkten we ondertussen opleidingen uit zoals time-management voor thuiswerkers, online vergaderen, prospects online benaderen …

En daar zijn allemaal subsidies voor?
Meer dan men denkt.
De kmo-portefeuille is bij de meeste bedrijven wel gekend, maar de werkbaarheidscheques bv niet. Die werden door corona zelfs uitgebreid. Wij werken samen met een ‘premiejager’ die voor onze klanten de gepaste subsidies uitzoekt.

Ik ben er zeker van dat je met Z-A Opleidingsmakelaar heel wat kan betekenen voor bedrijven die het nu even moeilijk hebben.
Wat moeten geïnteresseerden doen?

Ze mogen me bellen op 0478 999 629 of mailen op jean-claude.laurent@opleidingsmakelaar.be om een afspraak te regelen, waar ik dit alles meer in detail kan uitleggen. Geheel vrijblijvend uiteraard.
www.opleidingsmakelaar.be